اخر اخبار حادث الاسكندرية

مظاهرات للاقباط فى مختلف محافظات مصر
اخبار حادث الاسكندرية
جديد الاخبار المتعلقة بأحداث الاسكندرية وما هو على الساحة الان , وماهى أجدد الاخبار بعد تفجير سيارة مفخخة أمام كنيسة القديسين بالاسكندرية .
أحداث الاسكندرية .
تتوالى الاحداث الحدث تلو الاخر والاقباط فى مصر منزعجون ورافضين لحادث الاسكندرية , متظاهرين فى العدد من مدن ومحافظات مصر معبرين عن غضبهم الجامع تجاة تلك الاحداث.

ففى العباسية تجمهر المئات من الاقباط بالكتادرائية إحتجاجاً على احدث الاسكندرية بينما هدف العديد منهم ضد شيخ الازهر ومفتي الديار المصرية بينما كانا فى زيارة  تضامنية مع البابا شنودة بابا الإسكندرية .
وسرعان ما عملت قوات الامن على تفريق التجمهر والسيطرة على الموقف.

ورداً على سؤال أحد الصحفييف وجهة الى "البابا شنودة " هل كان هناك اى ضغوط علية لعدم إلغاء صلوات عيد الميلاد المجيد فى 7 يناير القادم ؟
ورد البابا شنودة مؤكداً على أنة لا يمكن إلغاء صلوات عيد الميلاد المجيد لاسباب كثيرة منها , لا يمكن منع أنفسنا من إحياء ميلاد المسيح علية السلام , مؤكداً على أنة لابد من ان نواجهة تلك المشكلات ونعمل على حلها لكى لا تتفاقم وتخرج عن سيطرتنا.

وعن سؤال احد الصحفيين أيضاً للبابا ,بأن دائما الكنائس هى ما تكون الستهدفة وتحدث تلك العمليات الإرهابية فيها ؟
رد البابا قائلا : " لا نريد أن ندوس على الجروح


شاهد المؤتمر الصحفى الذى جمع بين البابا شنودة وشيخ الازهر وعدد من رجال الدين على الجانبين :






بينما تبقى النظرة الخارجية من الفاتيكان الى أقباط مصر على أنه مستهدفون دائما , فعقب "احداث الاسكندرية " مباشرة صرح بابا الفاتيكان بينديكت السادس عشر , حيث طالب بمحاية الاقباط فى مصر .
ورداً على تلك التصريحات خرج شيخ الازهر "أحمد الطيب" , مؤكداً على أن تصريحات بابا الفايتكان غير مقبولة بتاتاً وتعد تدخل فى شؤن مصر الداخلية , وقال إننى أختلف مع البابا فى تلك التصريحات ,مضيفاً لماذا لم يطالب بحماية المسلمين فى العراق حين تعرضوا الى الكثير من أعمال العنف هناك , منتقداً تلك النظرة التى ينظر بها البابا والتى تدعو الى التفرقة بين المسلمين والمسيحيين فى العالم بأثرة.



بينما فى جديد الاخبار صاحب السيارة المفخخة التى إنفجرت ليلة رأس السنة أمام كنيسة القديسين بالاسكندرية مسيحي ويدعي " ألفريد فريد عادل " حيث سلم نفسة الى النيابة حاليا للتحقيق معة , وعن أسباب تواجد السيارة فى مكان الحادث أكد على انة كان فى القداس هو وجيرانة وأقرابة , مؤكداً على تواجدة وقت وقوع الحادث إلا أنة خرج من السيارة مسرعاً وقت وقوع الإنفجار, وهو ما بدورة يحول القضية الى جهة اخرى ويؤكد على ان تلك التفجيرات كانت إنتحارية من شخص مجهول الهوية فجر نفسة بجوار السيارة .


بينما تبقي الإحتجاجات القبطية الواسعة تجوب فى جميع محافظات مصر إعتراضاً على أحدث الاسكندرية, حيث شهدت العديد من مدن ومحافظات مصر مظاهرات جامحةمن الكثير من الأقباط إعتراضاً على تلك الاحداث
فشهدت منطقة دير القديس سمعان الخراز بالمقطم، اليوم اشتباكات عنيفة بين قوات الأمن ومواطنين أقباط، بعد فرض الأمن تعزيزات أمنية فى المنطقة، فيما نظم الآلاف مسيرة من كورنيش النيل بإمبابة حتى منطقة ماسبيرو، قبل أن يعترضهم الأمن، وتسببوا فى إغلاق شارع الكورنيش.

وفي المنيا، تظاهر أكثر من ألفي شاب قبطي أمام مبني مطرانية ملوي، بعد مشاهدتهم جنازة شهداء حادث الإسكندرية، علي شاشات العرض بالكنيسة، واستعانت الخدمة الأمنية لحراسة الكنيسة بالكهنة للسيطرة علي الشباب، وتمكنوا من إدخالهم للكنيسة، فيما أحاط بالمطرانية 8 سيارات شرطة، وأغلقت الشوارع المؤدية إليها بالحواجز الحديدية.

وتبقى الإحتجاجات واسعة فى العديد من محافظات مصر تنم عن غضب الكثير من الاقباط فى مصر على ما جري من أحداث الاسكندرية , متابعة مستمرة لجديد الاخبار :

هناك 24 تعليقًا:

  1. فى جديد الاخبار التى تتعلق بـ حادث الاسكندرية وزارة الداخلية المصرية تعلن عن منفذ الحادث بانة إنتحارى وليس سيارة مفخخة :
    اعلنت عن ذلك بان مرتكب حادث الاسكندرية خلال عمليات الفحص لواقعة الانفجار أمام كنيسة القديسين الاسكندرية ليلة الجمعة، تأكد عدم وجود نقطة ارتكاز للتفجير باحدى السيارات أو بالطريق العام، بما يرجح أن العبوة التى انفجرت كانت محمولة من شخص انتحارى لقى مصرعه ضمن الآخرين.



    دا دليل على ام مرتكب الحادث شخص إنتحارى وبكل تأكيد رجع الى تنظيم القاعة على حسب ما ذكرتة وزارة الداخلية مؤكدة على ان تنيظم القاعدة قبل حادث الاسكندرية هددت الكثير من دول المنطقة

    ردحذف
  2. مسيحي في بلده مصر3 يناير 2011 2:20 ص

    حرام اللي بيحصل فينا بجد
    ولو أنتو مش عايزنا في مصر افتحو لينا باب الهجره
    وربنا موجود مش بينسي حق حد ابدا

    ردحذف
  3. فين الحكوووووووووووووومه اصحي يا بلد نطالب باقاله عادل لبيب وحبيب العدلي وكل من وصله تحذير عن هذا الحادث ولا الحكومه مبتقدرش الا علي الغلابه هي دي حكومتنا الملعونه

    ردحذف
  4. اخت مصرية مسلمة3 يناير 2011 7:57 ص

    احنا كلنا مصريين واخوات محمد اخ لمينا وجرجس اخ لمحمود ليس بيننا مسلم ومسيحي يجب ان ن
    قف وقفة رجل واحد وحان المعاد اقدم خالص عزائى للاخوة المسيحيون ونتمنا لكم الصبر

    ردحذف
  5. اسكندرانى3 يناير 2011 9:07 ص

    اخر اخبار حادث الاسكندرية
    والله قلوبنا بتتقطع على البيحصل فى الاسكندرية والحصل تفجيرات ومذابح ربنا يسترها علينا مسلمين ومسيحين مصر مش نقصة قرفة

    ردحذف
  6. _____ فى جديد الاخبار التى تتعلق بحادث الاسكندرية ,أخر أخبار حادث الاسكندرية _____

    بعد تلك التصريحات التى أصدرها بابا الفاتيكان عن حماية المسحيين داخل مصر وأنة يعرض على الاقلية المسحيية فى مصر الحماية.
    رد على تلك التصريحات شيخ الازهر احمد الطيب معتبراً ما صرح بة بابا الفاتيكان يعد تدخلاً غير قبولاً فى شؤن مصر الداخلية وأضاف نصاً.
    "لماذا بابا القاتيكان لم يعرض على المسلمين فى العراق الحماية العالمية لهم , بعد كل تلك الاعمال الإرهابية واعمال العنف التى تعرضوا لها ؟!


    اليوم وفى تطور تلك الاحداث الفاتيكان يرد على تصريحات شيخ الازهر , رافضاً تصريحات شيخ الازهر بالتدخل فى شؤن مصر .

    حيث خرج اليوم المتحدث باسم الفاتيكان الأب فديريكو لومباردى , قال بان البابا حينما صرح بتلك التصريحات متضامناً مع المجموعة القبطية الاقلية فى مصر لما تعرضوا لة من ضربة قاسية , ثم عبر بعدها مباشرة عن القلق من تداعيات العنف على كل السكان أكانوا مسيحيين أم مسلمين.

    مؤكداً على ان هناك سوء تفاهم قد حدث , مؤكداً على أن البابا يحاول بث روح اللاعنف فى العالم بأثرة.


    سنوافكيم بالمزيد من الاخبار التى تتعلق بـ حادث كنيسة القديسين بـ الاسكندرية ..

    ردحذف
  7. ربــنـا مـعـــانـا

    ردحذف
  8. بسم الله الرحمن الرحيم .........
    شعارنا (انه من قتل نفساً فكأنما قتل الناس جميعاً)




    لا للارهاب ......لا للتفرقه.......
    حسبنا الله و نعم الوكيل.........
    مسلم من المسلمين

    ردحذف
  9. بسم الله الرحمن الرحيم .........
    شعارنا (انه من قتل نفساً فكأنما قتل الناس جميعاً)




    لا للارهاب ......لا للتفرقه.......
    حسبنا الله و نعم الوكيل.........
    مسلم من المسلمين

    ردحذف
  10. يا جماعة الحادث ة مات فية مسلمين كمان الموضوع اصلا ان فى ارواح بريئة ماتت بطريقة بشعة بون اى زنب وة اللى المنا الم شديد ومفروض مش نرمى اللوم على حد اوالحكومة اوالامن انا مفروض نقف مع بلدنا لاى هجوم تتعرض لة ومش ناخد الموضوع بطريقة شخصية وننسىالمكان اللى محتوينا كلنا هو فى حد ينسى امة تحيا مصر ولا لارهاب

    ردحذف
  11. اقدم خالص تعازى للاخوة المسيحيين
    وحسبنا الله ونعم الوكيل

    ردحذف
  12. امير المسيحى4 يناير 2011 6:29 ص

    لم يمت و لم يصيب اى شخص مسلم فى الحادث حتى افراد الامن الموجودين المفروض حراسة على الكنيسة انسحبوا قبل الحادث ب 20 دقيقة
    فلا داعى لتذويق الكلام
    الحادث حدث على كنيسة و استهدف اقباط فقط

    ردحذف
  13. صحيح فين الامن يابلدهوانامش مصري بردوه اسف انا مسيحي
    واموت مسيحي

    ردحذف
  14. اولا شيخ الازهر زعلان الان البابا الفاتيكان مقدمش الحماية للمسلمين فى الفراق الان العراق لم اضرب كانت اسرائيل هى اللى بتضرب فيهم وكانت بتضرب مسيحى ومسلم لكن فى مصر المسحيين الفستهدفيين كل مرة الحادث كان مستهدف مسحيين بس وبعدين تعالوا هنا احنا هانتكلمعلى الاضهاد ولا التفرقة العنصرية مصر دى قبطية وكل واحد مسلم والرئيس زات نفسو عارف الان مصر دى بلد قبطية والاسلام هو اللى دخل عليا وهاتفضل قبطية وهايجى الوقت اللى ينتهى فية الاسلام زاى باقى الاديان الاخر سووء كان على فكرة انا مسحية واحنا اللى اكتر من انا 2مليار وانتم واحد مليا فى العالم وكل الدول ازاى انتم بتئول ان الاسلام برى من دم الارهاب والارهاب اصل قران ازاى واوسخ حاجة فى ام البلد دى الحكومة بنت وسخة عايشة لصلحها اقول اية على الشاب اللى ماتموت هاتكلم اقول اية وانت مش بيحوق فيكم حاجة المعونات المسحية اللى بتيجى من برة مبارك كان بيلهف نصفها الكانئس بطلعوا عيونا علشان نبنى كنيسة لكن لو جامع فورا الكليات لم بتعرفوا انو مسيحى مش بدخلو الواحد مش عارف يقلوكو اية؟ انتو عار على البلد

    ردحذف
  15. عيب اللى انتى بتقوليه ده ومن غير متقولى انك مسيحيه من اسلوبك وبيئتك حيتعرف انتى قليله ادب

    ردحذف
  16. الي عمل كده كافر وحسابه عند ربنا عسير بس في حاجة لو الي حصل حصل في المسلمين هنقول يهودي الي عمل كده انما الارهابي الي عمل كده عارف ومتاكد ان المسيحيين هايتهموا فيها المسلمين 0 يا اخونا المسيحيين اسالوا انفسكم بجد هل انتوا شوفتوا اي كراهية من اي مسلم بالعكس انا واحد مسلم باكد ان لي حبايبي ولا اقول غير حبايبي مسيحيين اخاف عليهم ويخافو عليه بجد والكنيسة الي حصل فيها الكارثة تابعة لها مستشفي انا واسرتي بالكامل بنتعالج فيها 0 فتحواعنيكم علي الحقيقة ان مصر شعبها احسن شعب في العالم شعب طيب وعطوف مفهوش مسلم ومسيحي فيها الروح الطيبه المنعاونه الصادقة ونتمنا نخرج من الكابوس ده ومحدش هايخرجنا منه غير انفسنا وكل سنه الامه المسيحية بخير

    ردحذف
  17. انا شاب مصرى واحب اقوال لخوية الى بيغلةفى كلة بدونوجة حق انا الدين الاسلامى او المسيحى مقلش انا نظلم اونغلط بدون وجة حق نحن جميعا اخوة فى بلد وحدة لكم دينكم ولية دينى وربنا يغفرلك ويسمحك دة ردى علك وربنا يعلم الحزن الى فى اقلوب المصرين حميعا مسيحيا او مسلمين لكن الى بيكرهو البلد نفسهم يفرحو فينوحنا بنغلط فى بعض زيك كدة لكن ماش هنديهم الفرصةوانت شكلك ماش مسيحى لئن مفيش دينا بيعلم كدة انا عوز تولع الدنيا روح ربنا يهديك ومتكبرش الموضيع وترحم على اخوتك واخوتى الى توفوشهد وطلب لهم الرحمة وعلى فكرةانا اكتر صحابىمسيحين وبحبهم وبيحبونى وهم عرفين وعمران محد اتكلم عن دين حد وشكرا *** مسلم ***

    ردحذف
  18. الكلام بالطريقةالعنصرية دى مينفعش
    احنا مسلمين واصدقائنا مسيحين وبينا وبين بعص صلة اقوى من اى كلام وبعدين اللى ماتوا ثلاثة عشر مسيحى وثمانية مسلمين واللى بيحصل دة علشان ناكل فى بعض وهو دة المطلوب ان يحصل علشان محدش يفكر لا فى فلسطين ولا غيرة يا ريت نفوق قبل فوات الاوان لان النار هتاكل الاخضر واليابس والمصيبة علينا كلنا مصريين ويا ريت منفرقش

    ردحذف
  19. والله العظيم الاسلام برئ من كل هذا وبعدين طول عمرنا عايشين فى بيت واحد وحتى فى القران يقول ان اقربهم موده للمؤمنين الذين قالو انا نصرى يعنى هما قريبين منا والاسلام يقول لكم دينكم ولى دينى بدون عنف وان رسولنا كان متزوج ماريا القبطيه دون ان يرغمها ان تدتدحل الاسلام لازم نكون متاكدين ان الى ورا الى حصل هم الى مايتسموش

    ردحذف
  20. مسيحية بجد5 يناير 2011 8:33 ص

    واللهى كدة حرام كل الناس بتتكلم وكلها كام يوم والموضوع يهدى زى غيرةماهو احنا كدة غلابة اخرنا نصلى وبس بس برضة ربنا كبير ياخد لنا حقنا منهم
    بس لازم نعمل اى حاجة ولو بسيطة

    ردحذف
  21. التقصير الأمنى أولا الأمن يعرف جيدا أنة يوجد تهديد للكنيسة منذ فترة لماذا لم يمنع الأمن مرور السيارات فى تلك الليلة كما يفعل فى مبارات الكرة وخلافة ثانيا أين كان الضابط المكلف بالخدمة على باب الكنيسة

    ردحذف
  22. هام جداً الى كل القراء :

    بعد الكثير من التطاولات فى الكثير من التعلقيات التى تخص المقالات التى تهتم بأحداث الاسكندرية وتسعى لتغطيتها , لاحظت إدارة الموقع ..

    الكثير من التطاولات , حيث نسي الجميع بان الهدف الاساسي من تلك التفجيرات هل خلق روح الكرهة والحقد والغل بين نفوس الشعب المصري بكافة طوافئة مسلم قبطى ..

    لتعم الفوضى بين الجميع ..
    نحن لسنا بصدد أى من الديانتين احق.!!
    نحن بصدد عملية تستهدف أرواح أبرياء مصريين , من ابناء هذا الشعب ..
    برجاء إلالتزام بأداب الحوار فى التعليقات وإلا سيتم غلق التعليقات نهائياً .

    ردحذف
  23. سامى بدران6 يناير 2011 3:19 م

    بسم الله الرحمن الرحيم
    نا مش هعلق على الاحداث الاخيرة اللى حصلت فى كنيسة القديسين بالاسكندرية لان كل الاخوة المسيحيين عارفين اننا زعلانين جدا ومتاثرين باللى حصل
    انا زعلان جدا من ادارة المنتدى بانها تسمح لواحد بصراحة مش عارف اوصفة انة يقول على الاسلام انة هينتهى زى بقية الاديان
    حتى وان كنت مسيحى ومهما حصل ماينفعش تقول الكلام اللى اقل ما يقال عنة انة كلام فارغ وخارج من فكر شخص جاهل اولا بدينة وثانيا بالدين الاسلامى
    الاسلام هيبقى رغم انفك رغم انف كل حاقد على الاسلام والمسلمين
    والله لو الامر بايدى لاعدمتك الف مرة
    والعذر الوحيد اللى التمسهولك انك جاهل
    يا جاهل يا جاهل يا جاهل

    ردحذف
  24. ____________________ تغلق التعليقات نظراً لعدم الاسلوب فى التعليقات ________

    ردحذف

احصل يومياً على اخر الاخبار المصرية الاكثر أهمية فقط
ادخل اميلك هنا ليصلك جديد الاخبار بشكل يومى :

ستصلك رسالة عل الإميل يجب الضغط علي الرابط الموجود بها

للتفعيل
وليصلك أحدث الاخبار الساخنة لهذا اليوم