احداث كنيسة الاسكندرية احداث كنيسة سيدى بشر الاسكندرية + فيديوهات

كنيسة سيدي بشر بالاسكندرية
أحداث الاسكندرية
اخر أخبار كنيسة الاسكندرية واحداث كنيسة سيدى بشر بالاسكندرية.
تبقى أصابع الاتهام  حائرة حير التوجة خارجاً وبين القاعدة وبين أعمال متطرفة من مصر نفسها , لكن الكثير من الخبراء والمحللين السياسيين يرجع وبشدة أن تلك الاحداث ورائها جهات خاريجة تحاول زعزة الإستقرار داخل مصر بين المصريين أنفسهم مسلمين وأقباط , عقب أحداث كنيسة الاسكندرية.
بناء على تصريح وزارة الصحة المصرية هناك 21 قتيلاً من بينهم مسلمين وأقباط واكبر من 79 جريحاً , عقب تفجيرات أحداث كنيسة الاسكندرية.
وعقب تلك الاحداث خرج الرئيس محمد حسنى مبارك صباح اليوم مؤكداً على ان تلك الاحداث " احداث كنيسة القديسين بالاسكندرية " تاتى نتيجة اعمال إرهابية موضحاً بان الإرهاب الاعمي لا يفرق بين مسلم وقبطي مؤكداً على ان هناك أطراف خارجية لم يسمها الرئيس تستهدف زعزة الاستقرار الداخلى فى مصر مؤكداً بأن الإرهاب لن يستطيع المساس بالمصري ولا بالنيل.
وقال بأن احداث الاسكندرية هزت مشاعرنا جميعاً مسلمين وأقباط وأضاف قائلا : "ان الامن القومي لمصر هو مسئوليتي الاولى ولن اسمح لاحد بالنيل منه".

ولعل تلك الاحداث الموجعة التى شهدتها الاسكندرية مستهدفتاً كنيسة القديسين سيدى بشر أكدت على الوحدة الوطنية المصرية فبرغم تلك الاحداث وبرغم إمتزاج دماء الشهداء مسلمين ومسيحيين خرج العديد فى مظاهرات حافلة مؤكدين على ان تلك العمليات تاتى على خلفية خارجية مؤكدين بان هناك أيدى خفية تحاول اللعب بالمنطقة وبالمصريين.

هناك الكثير من الفيديوهات التى تم إلتقاطها عقب أحداث الاسكندرية منها ما هو من داخل الكنيسة نفسها ومنها عقب التفجيرات خارج الكنيسة , فيديوهات مؤثرة جداً تدمع لها الاعين لما أصاب شباب مصر على خلفية تلك التفجيرات.

فيديو احداث الاسكندرية عقب تفجيرات كنيسة القديسين بسيدى بشر :



فيديو مرير وموجع لاحداث الاسكندرية أحداث كنيسة الاسكندرية عقب ليلة رأس السنة
فيديو لضحايا حادث كنيسة القديسين :



أيضا بعض الفيديوهات الاخري لحادث الاسكندرية لقطات موجعة وتقشعر لها الابدان لما فيها من جثث الضحايا الكثير من أبناء مصر :


فيديو تشييع جثمان ضحايا احداث الاسكندرية كنيسة القديسين عقب احداث سيدى بشر والسيارة المفخخة :



العديد من الاقباط يهتفون اليوم وعقب أحداث الاسكندرية بقلوب حارق وبغضب جامح قائلين " يا مبارك يا طيار قلب القبطي مولع نار ":
حيث تجمهر اليوم عدداً من الاقباط صباح اليوم لإنتشال وإخراج عشرات الجثث والحرجى من أمام الكنيسة مؤكدين على تراخى الامن فى حماية الاقباط مؤكدين بان السيارة المفخخة كانت هى السيارة الوحيدة المتواجدة أمام الكنيسة , وهو ما بدورة يعد تقصير واضح من قبل قوات الامن مؤكدين على ان الكنائس فى مثل هذا الوقت لابد من حمايتها بشكل كامل.


شاهد أيضا:
اخر اخبار سيدي بشر احداث سيدى بشر فيديو وصور

هناك 55 تعليقًا:

  1. لا اله الا الله حسبنا الله ونعم الوكيل فى الارهاب واعداء بلدنا مصر الحبيبه والعزاء لكل بيت فى مصر حكومة وشعب
    من حسام الدماطى شبرا

    ردحذف
  2. انا لله وانا اليه لراجعون انامواطنة مصرية مسلمة الدين الاسلامي دين حرية لجميعالاديان وقد اوصى سيدنا محمد صلي اله عليه وسلم باقباط مصر وامر ان لاتهدم لهم الكنائس ولابد علي الاوة المسيحين ان يعلمو ان هذا التصرف ليس مبدا ديننا واخيرا قلوبنا مع اهالي الضحايا

    ردحذف
  3. ربنا ينتقم ممن خلف تلك الاحداث كل المصريين اليوم فى عزاء والله قلوبنا بتتقطع على الضاحايا دول حرام وما فيش دين يسمح بكدا ابدا

    ردحذف
  4. يارب انتقم منهم يارب
    اكيد كلنا عارفين منين ورا الاحداث دى دا كلة فى مصلحة الصريين علشان الكل يفوق ويبص قدامة ونشوف الكل بيستهدفنا مصر طول علمرها بلد الامن والامان حرام عليكو يا مصريين فوقوا بقى فوقو حرام عليكوا انا قلبى مولع والله من كل البيحصل وبيجرى دة حرام

    ردحذف
  5. والله الغرب واسرائيل مافى غيرهم وراء تللك التفجيرات احنا كلنا شعب واحد دم واحد اللى حصل اكيد بيجرح اى مسلم عنده اسرة واولاد

    ردحذف
  6. ربنا ينتقم من الظالم حسبنا الله ونعم الوكيل فيهم ربنا يحمى مصر وشعب مصر من الحسد والحقد اللى فيهم ربنا يحميكى يا مصر من كل شر وربنا كبير ربنا موجود ربنا يحمى مصر ربنا يحميكى يا مصر ربنا يحميكى يا مصر ربنا يحميكى يا مصر

    ردحذف
  7. مواطن مصرى بيحب مصر1 يناير، 2011 5:06 م

    حسبى الله ونعم الوكيل نحن المصرين اخوة من مسلم ومسيحى اتمنا ان تنال يدى العدالة المعتدين

    ردحذف
  8. والله يا جماعة المرة دى غير اى مرة كل المصرين قلوبهم من جوة مولعة ناااااااار بسبب البحصل دة حرام كدا حارام كل المصريين المسلمين والاقباط بجد من غير نعرات ولا كلام انشا كلة بجد دمة مرحوق وكلنا النهاردة غى عزاء بسبب تلك الاحداث

    ردحذف
  9. بسم الله الرحمن الرحيم ((يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي الي ربك راضية مرضيه ))صدق الله العظيم نحن مع المسيحيون واقباط مصر قلبا وقالبا ومعهم في احزانهم وافراحهم فلا بد ان نعرف جميعا اننا متاكدون ان من صنع هذا الحدث ليس بمسلم والاسلام بريئاَ منه وليس بمسيحي فالمسيحيه بريئه منه ايضا وليس مصريا ايضا فمصر بريئه منه ربنا مع اهالي الضحايا ويا رب تكون اخر الاحزان ومصر بخير غصب عن اى حد وكلنا ايد واحده

    ردحذف
  10. الرب يدافع عنكم وانتم صامتون

    ردحذف
  11. الشيطان فقط هو من يحزن لرؤية جماعة المؤمنبن

    ردحذف
  12. حسبنا الله ونعم الوكيل ديننا برىء من اى عمل ارهابى يستهدف الابرياء
    نسأل الله ان يجعل مصر بلداً امناً وان يحفظها من كل سوء

    ردحذف
  13. لا للارهاب

    يا ال الارهاب فى دمك ايه ذنب طفل برئ
    تسرق وتقتل وتنهب وتنسى يوم الدين
    باحلف لو ايدى تتطول لاخليك للزمن عبرة
    بتجنى على بلدى مصر ال فى وسط الدول غنوة
    فكر قبل ما تهدم وتعطل طريق المسيرة
    ليه لما نفكر نتقدم ترجع مسافاتنا طويلة
    فكر وحكم ضميرك قبل ما تقول يا ريت
    واحكم لو انتى مكانى وجيت دمرتلك بيت
    ليه تحنقوا القمر وتخلوا النجوم تبكى
    ده القمر اب اتقتل وولاده لمين راح تشكى
    بكل حسرة وغل بادعى عليك
    اشوفك بتبكى على حد غالى عليك
    من كل قلبى منك للاه ربنا يجازيك


    فريد
    مواطن مصرى

    ردحذف
  14. ان القلب ليحزن وان العين لتدمع واؤكد ان هذا التفجير خارجى لانه لم يتم داخل الكنيسة نفسها ولكنه تم فى الشارع وهذا يعنى انه استهدف المسلمين والمسيحيين معا وحسبنا الله ونعم الوكيل فى هؤلاء الخونة

    ردحذف
  15. ياجماعه مستحيل ده يكون اللى عمله مسلم او مسيحى لانه لو عنده دم وهتمام لدينه مكنش قتل الاتنين معا

    ردحذف
  16. ربنا قادر علي كل شي وينتئم منهم

    ردحذف
  17. انا مسلم واللة زعلان الابرياء علشان ملهمش ذنب والى عمل كدة كافر

    ردحذف
  18. عصام على مدكور2 يناير، 2011 4:04 ص

    طول عمرنا عايشين مسيحيين ومسلمين أخوة عمرنا ما عيشنا هذه اللحظات الكئيبة ده هذا ارهاب خارجى هدفه ضرب الوحدة الوطنية هدفه ضرب مصر فى النهاية مصر = المسيحى + المسلم كلنا اخوات وكلنا بنحب مصر وكلنا بنحب بعض مهما حصل ستظل مصر فوق الجميع رضى ام لم يرضى الغرب فمصر ام الدنيا وتظل مصر هى مصر

    ردحذف
  19. انا للة وانا الية راجعون اللهم انتقم منهم فاءنت المنتقم الجيار واللة ان القلب ليحزن والدموع تجمدت فى العيون يعنى اية مسلم ومسيحى اخوانا المسيحيون اخوة كرام بررة بنا ونحن نحترق حزنا لحزنهم واللة يصبرهم وينتقم من كان وراء هذة الاحداث الاليمة وانا للة وانا الية راجعون

    ردحذف
  20. يا جامعة والله أكبر دلي على الحب والايخاء بين السملين والمسيحين التعليقات الفاتت دى والله وكتير جدا ما علقوش فى ناس بتحب البلد دى بجد وبتخاف عليها بجد يا ما حصثل أحداث للمسلمين وللمسيحين , بس المرة دة الكل فاق وعف مين السبب ومين ور ل البيحصل دة

    ردحذف
  21. حسبى الله ونعم الوكيل
    لا اجد سوى هذه الكلمة لمرارة الموقف
    فكلنا يد واحدة مسملين ومسيحيين ارض واحدة ووطن واحد
    كل ما نتمناه الهدوء لتمر هذه الازمة
    عزائى للجميع فى فقداهم

    ردحذف
  22. قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من اذا لي زميا فانا خصيمه يوم القيامه فيجب علينا ان نبرهن للعالم اننا المسلمون نحمي الاقباط في مصر لانهم لديهم توصية من النبي محمد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم استوصوا باهل مصر خيرا فان لي فيها نسبا وصهرا ومهما فعل الغرباء من فتن فيجب علينا صدها بالحكمه

    ردحذف
  23. احداث الاسكندرية هزت قلوبنا جميعا مسلمين واقباط والكل على دراية تامة بالبيحصل وعارفين مين ورا كل دا يايت يات جماعة نعرف عدونا كلنا خوات فى وطن وبيت واحد

    ردحذف
  24. سيمسح الله كل دمعة من عيونهم و الموت لا يكون فيما بعد و لا يكون حزن و لا صراخ و لا وجع فيما بعد لان الامور الاولى قد مضت"

    ردحذف
  25. نحن فداءك يامصر اقباطنا اخواننا نحبهم اللههم الله الصبر لن يكون المسلمون ابدا طرفا فى هذا الامر نستحلف الجميع بظبط النفس عدم الخوض فى احاديث سوف يكشف الله المستور نحبك يا مصر

    ردحذف
  26. انا اعيش جنب الى جنب مع اخواتى المسحين بل ناكل من غيط واحد لن بكون بيننا خائن فنحن اهل وعشيرة ورحم فكل محافظات مصر تشجب ذلك

    ردحذف
  27. حسبنا الله ونعم الوكيل فى اللى فجر التفجيرات دى
    صحيح
    الارهاب لا دين له

    ردحذف
  28. مئه بالمئه الشخص اللي صور هذا الفديو من المشاركين في التفجير وباذن الله قوات الامن المصريه تتمكن من القبض عليه ومعرفة الجناه الحقيقيون لانه هذا الشخص لم يبدي اي تعاطف مع الضحايا وعندما كان الجرحى واقرابائهم يسالونه عن التصوير كان هو يبادرهم بالاسئله لذلك ان معرفة مصدر هذا التصوير هو المصدر الاول للكشف عن هولاء الجناه

    ردحذف
  29. يا أخوانى مسلمين ومسيحيين مصريين النبى اوصى المسلمين فى عهده على اهل مصر خيرا وأوصى المسلمين بالجار ولم يحدد ديانته قال صلى الله عليه وسلم( ظل جبريل يوصينى بالجار حتى ظننت انه سيورثه) اذا كنا ومازلنا مسلمين مصريين ومسيحيين مصريين فأننا اهل مصر وعشنا حياتنا سويا جيران وزملاء عمل ودراسه وأصدقاء فهذه شهاده ان مسلمين ومسيحيين مصر اخوه

    ردحذف
  30. حسبنا الله ونعم الوكيل(لكم دينكم ولى دين)هكذا قال القران الكريم وانا لله وانا اليه راجعون وربنا يصبر اهالى القتلى والمصابين

    ردحذف
  31. حسبنا الله ونعم الوكيل فى الارهاب ويصبر اهالى القتلى والمصابين عبد المنعم

    ردحذف
  32. احداث الاسكندرية آلمت الكثير من المصريين مسلمين ومسيحيين والله الكل قبلة وجعة بسبب الحل دة ربنا ينهيها على خير احداث الاسكندرية المشؤمة دى يارب

    ردحذف
  33. يارب إرحمنا برحمتك وصبر قلوب واهالى الضحايا المسلمين والمسييحين دا يا جماعة لحظة علشان نفوق فيها سيبكوا بقى من الجهل الناس عايشة فية..


    كل التعليقات الفاتت دى بدل على روح المحبة بين المصريين بعضهم البعض إحنا خوات فى بلد واحد لازم نزرع دا جوا قلوبنا وقلوب بولدا البلد مش مستحملة الكلام دة خلينا نفكر فى مستقبل البلدا المنهوبة بدل ما ندور الضرب ونرمى الللوم على بعضينا ..

    انا مسلم بعزى كل المصريين كلهم عن تلك الاحداث الاليمة وياريت ما نخليش الانترنت ستار ندارا فية ونشتم ونكتب كلام وحش إحنا خوات فى الاخر والاول وأحداث الاسكندرية دا اكدتت كدا وهتاكد كمان فى الايام الجاية..

    ردحذف
  34. لا للتعازى و تطييب الخواطر فالمسيحية معتادة على تقديم الشهداء و لندخل الى صلب الموضوع و بيت الداء--بافتراض ان هناك ايدى خارجية كما يحلو للمسلمين و اولهم رئيس الجمهورية ان يقول لمجرد تمييع القضية و تبرئة المسلمين المصريين من الاتهام -- لا ينكر احد ان هناك دول و جهات يهمها ان تدخل مصر فى صراعات داخلية قد تكون الشيطان الاكبر كما يسميها المتطرفين امريكا او العدو الذى يتغذى المسلم قبل مرحلة الحضانة على كرهه اسرائيل او ايران التى يخشى خطرها كل الدول العربية لكن دعونا نفكر قليلا!! هل معنى ذلك ان الشيوخ الذين لا يحتاج الامر للبحث عنهم بل يعلنوها بمكبرات الصوت و تسمعها كل الاجهزة الامنية التى تعنى بالامن العام ان لم يكن افراد هذه الاجهزة يشارك بالصلاةفى ذات المسجد ان المسيحيين كفار وان وان -- هل يمكن اعتبار هؤلاء خونة وعملاء يعملون لمصلحة اليد الخارجية المزعومة؟!! هل تمت محاسبة عبد الرحيم الغول ام مكافئته على تعصبه الاعمى ضد المسيحيين!!هل وجهت السلطات الاتهام لسليم العوا بالتحريض ضد المسيحيين على قناة الخنزيرة المنبر الاول للتطرف فى العالم ؟؟!! هل اتهمه احد بالخيانة و العمالة وتكدير الامن العام وزرع الفتنة وطابور الاتهامات التى تتهم بها دائما الايدى الخارجية الهلامية!!!! الم نلاحظ ان تسعين بالمائة من الاعتداءات على المسيحيين تتم فى يوم الجمعة اليوم الذى يقوم الشيخ المتطرف بشحن البسطاء بالفكر الحاقد على كل ما هو مسيحى؟؟ هل ينفذ هذا الشيخ اوامر اليد الخارجية؟؟؟!هل يحاسب الازهر هؤلاء؟؟؟؟؟هل يعطى النائب العام توجيهات للقضاء بسرعة البت فى الجرائم ضد المسيحيين وتوقيع الجزاء العادل و العادل فقط ام ان القضاء لا يبت بسرعة و ان حسم القضية ففى اغلب الاحيان الفاعل مجهول او هى الايدى الخارجية اللعينة؟؟ هل كل هؤلاء ينفذون مصالح الايدى الخارجية ؟؟ اذا لم نحدد المشكلة بامانة فلا داعى للمجاملات و كما يقول المثل نقتل القتيل و نمشى فى جنازته

    ردحذف
  35. ليحفظ الله مصر لكل المصريين...
    فى موقع الحدث
    المسجد والكنيسة فى صورة واحدة...
    يقولان لنا كلنا أخوة متحابين...

    ودمائنا كلها تسيل من يد غادرة...
    هى يد تريد الشر والقتل لنا جميعا...
    المسجد والكنيسة يقولان أستفيقوا يا أبناء مصر
    من أعداء الوطن

    هؤلاء مجرمون لا ينتمون لأى قيم أو دين

    ليرفع كل المصريين قلوبهم بالمساجد والكنائس وبكل شبر من أرض مصر يطلبوا من الله أن يحفظ مصر

    " مبارك شعبى مصر"
    " أدخلوها بسلام أمنين" صدق الله العظيم

    ميشيل حنا
    مصر

    ردحذف
  36. ربنا يباركلك ياميشيل بجد انا زينة جدا على اللى بسمعو دا لاننا عمرنا مافرقنا بين مسلم ومسيحى وكلنا واحد كلنا مصريين واللى يفرحكم يفرحنا واللى يزعلكم يزعلنا وحسبى الله ونعم والوكيل

    ردحذف
  37. انا لله وانا اليه راجعون واقدم خالص عزائي لكل مصري حر مسيحي ومسلم.من قام بهذه الجريمه لايمكن ان يكون انسان او لشر مثلنا بل شيطان رجيم ليس له قلب ولا ضمير وحسبنا الله ونعم الوكيل.

    ردحذف
  38. ان ماحدث يعتبر اهانه لكل المصريين القباطومسلمين
    يجب علينا ان نتكاتف حتى تزول هذه المحنه

    ردحذف
  39. معا نصلى يوم 6يناير دعوة لكل مسلم ان ياتى لنصلى معا فى الكنيسة الساعة الثامنة ونحن نؤكد اننا سوف نرحب بكم فى الكنيسة

    ردحذف
  40. الشخص الغير معروف الزى يقول لا للتعازى او المجاملات ويتهم الحكومة ومشايخ المسلمين اليس هزا تعصب وعمى داخل قلبة انصحك بعدم الكلام فى هزا الموضوع وانت تجهل تعاليم الاسلام بل تجهل اللة نفسة وليكفينا الله شر امثالك

    ردحذف
  41. ربنا موجووود والى عمل كده هو وكل الى معاه رنا قادر ينتقم منه لانه هو العدل وسوف ياخذ حق أولاده لانه قال ادافع عنكم وانتم صامطون وربنا يهدى كل الى بيشتم على المسيحين فى الجوامع ويسمحهم لان الهنا علمنا أننا نحب كل الناس حتى أعدائنا ورناينور عيونهم على نور المسيح

    ردحذف
  42. والله حرام لازم كلنا نحارب الارهاب

    ردحذف
  43. اريد ان اوصل معلومة الى اخى الذى يقول لا للتعازى ان معظم هذة الانقلابات من الخارج اومن الذين ذكرتهم لكن هناك بعض العصبين لا ننكر ذلك والاسلام منهم براء من افعالهم لانهم لو كانو يتبعون الاسلام الصحيح لاتبعو قول الرسول صلى اللة علية وسلم استوصو بالقبط خيرا فيما معناة واكبر دليل على ذلك فعل الصحابى الجليل عمر ابن الخطاب عندما دخل فلسطين و هناك من القسيسين من يوعز فى الاقباط كرة المسلمين والحقد عليهم وقد سمعت ذلك باذنى و لكن هؤلاء لانؤاخذ عليه لانهم يريدون ان يوقدو نا ر الفتنة واختم بقول اللة عز وجل ( لكم دينكم ولى دين) وقولة ( لا اكراة فى الدين ) فا فهم اخى ولا تتبع العصبيات فتكون مثل من تنعتهم باعصبية والسلام على من اتبع الهدى

    ردحذف
  44. ربنا موجود ... كله للخير ... مسيرها تنتهى

    ردحذف
  45. اولا شكرا لكل من تقدم بالعزاء من اخوانى المسلمين
    لكن خلينا واقعيين , اللى عمل كدة كان يقصد المسيحيين بس لأن دة كان وقت خروج المسيحيين من الكنيسة لكن المسلمين مكانوش بيأدوا أى صلاة فى الوقت دة
    و حكاية ان الجرحى كان منهم مسلمين فدول اكيد كانوا معديين بالصدفة لأنهم مش معقولة كانوا بيصلوا فى الكنيسة هما كمان
    أما حكاية ان الجانى اختار كنيسة قدامها مسجد , فكلنا عارفين ان 99% من الكنايس قدامها مسجد ,و الجانى كان مطمن لأن الوقت دة المسجد مكنش فيه ناس بتصلى

    ردحذف
  46. الإسلام دين حلو بيعلمنا من خلال سنة نبينا محمد والقران الكريم دة المنهج الاسلامي القويم اول حاجة الرسول (ص)كان عايش مع اليهود في سلام وسورة الكافرون لكم دينكم ولي ديني وعندما سامح الرسول الجار اليهودى دينا دين سلم من اساسه _وكمان انا شايف إن الارهاب مش في دينا لان الدين رحمة ابتسامة يبقى ازاى نقتل نفس بريئة بس انا متأكد ان في حد بيدخل جوة عقل شباب ضال عشان يسوؤا صورة الاسلام دين اوسع واكبر من كدة احنا مش بنفكر نأذى حد خالص فى ايام الحروب محرم نقطع شجرة ؟؟ يبق ازاي نقدر نقتل؟؟

    ردحذف
  47. احداث الاسكندرية أحزنت الكثير أقباط ومسلمون والكثير عاش خلال ايلاام الماضية فى حزن دفين بسبب تلك الاحداث.
    انا واحد من الناس حزين جداً على الحصل .
    احداث الاسكندرية ليس لها دين تماماً كما فى حصل الكثير من دول العالم الارهاب لا دين لة ..
    ولكن أحزن على ما أراة م تعليقات أغلبها يشعرنى بان المسيحين مضهدين فى مصر لا يا جماعة ما تمشوش ورا كلام الغرب اتقوا الله واعملوا خير فى البلد دى

    ردحذف
  48. ياجماعه الموضوع محتاج عقول متفتحه تسعي لعمل الخير لكل البشر بغض النظر عن الدين او اللون وهذا لا يتاتي الا بالقدوه الحسنه لرجال الدين والحض علي قبول الاخر و غرس القيم النبيله للجيل الصاعد فالخطاب الديني مستفز والشباب مطحون وبلا عمل ليتنا نتفق علي عمل هدنه نلمم فيها انفسنا نحاول ان نضع يدنا علي الجرح الذي يؤلمنا بين الحين والاخر

    ردحذف
  49. انامسلمة ودين الاسلام يدين هذا الاعتداء ومن فعل ذاللك غير مسلم

    ردحذف
  50. ربنا مع النصارى ويصبرهم

    ردحذف
  51. ربنا مع النصارى ويصبرهم

    ردحذف
  52. يارب لا تقم لهم هذه الخطية واغفر لهم لانهم لا يعلمون ماذا يفعلون هكذا علمنا السيد المسيح فلنا الحياه هي المسيح والموت هو ربح فسيكون لكم فالعالم ضيق ولكن ثقو انى قد غلبت العالم يابختهم الشهداءالرب ينيح روحكم واذكرونا فصلواتكم امام عرش النعمة
    وشكر خاص جدا لاخوتى فى الله على مشاعرهم النبيلة تجاهنا لقولهم الحق ربنا يبارككم ويبعد عن بلدنا كل اذى او شر وعايزة اقول للارهاب ان المسيح قال طوبى لكم متى اهانوكم وعايروكم وقتلوكم وقالو فيكم كلام شر لاجل اسمى فذلك كانو انبياء من قبلكم انتو بتعملو فينا خير سنين بنجاهد عشان ننطلع السماء مين يكره يروحو بعد نص ساعة وبعدين انتو كسبانين ايه غير غضب ربنا عليكم اي دين ليكم ياارهاب يسمح بالقتل الكتاب بيقول من قتل يقتل ولو بعد حين وربنا يبعدنا عنكم ويهديكم ويسامحكم امين

    ردحذف
  53. هام جداً الى كل القراء :

    بعد الكثير من التطاولات فى الكثير من التعلقيات التى تخص المقالات التى تهتم بأحداث الاسكندرية وتسعى لتغطيتها , لاحظت إدارة الموقع ..

    الكثير من التطاولات , حيث نسي الجميع بان الهدف الاساسي من تلك التفجيرات هل خلق روح الكرهة والحقد والغل بين نفوس الشعب المصري بكافة طوافئة مسلم قبطى ..

    لتعم الفوضى بين الجميع ..
    نحن لسنا بصدد أى من الديانتين احق.!!
    نحن بصدد عملية تستهدف أرواح أبرياء مصريين , من ابناء هذا الشعب ..
    برجاء إلالتزام بأداب الحوار فى التعليقات وإلا سيتم غلق التعليقات نهائياً .

    ردحذف
  54. حسبى الله ونعم الوكيل
    لا اجد سوى هذه الكلمة لمرارة الموقف
    فكلنا يد واحدة مسملين ومسيحيين ارض واحدة ووطن واحد
    كل ما نتمناه الهدوء لتمر هذه الازمة
    عزائى للجميع فى فقداهم

    لابد من محارب الاهابين الان مصر مسلمة ومسيحيو

    ردحذف

احصل يومياً على اخر الاخبار المصرية الاكثر أهمية فقط
ادخل اميلك هنا ليصلك جديد الاخبار بشكل يومى :

ستصلك رسالة عل الإميل يجب الضغط علي الرابط الموجود بها

للتفعيل
وليصلك أحدث الاخبار الساخنة لهذا اليوم